smått och gott inom träning och hälsa

Här samlas alla nyheter inom området träning och hälsa! Kolla gärna för nya tips och tricks gällande din träning, rehabilitering, smärta eller kost.

2014

Med individanpassad träning kan man snabbare få resultat, vare sig det handlar om att bli smärtfri eller forma kroppen. Pilatesmaskiner såsom reformer ger en skonsam träning för trötta kroppar och utmanar de mer träningsvana. Manuell behandling används som komplement till träning. Läs fler recensioner om oss på vården.se.

Etiketter: träning & hälsa

En neurom är en förtjockning av nervvävnad som kan utvecklas i olika delar av kroppen. Den vanligaste neurom i foten är ett Mortons neurom, som sker mellan den tredje och fjärde tån. Det kännetecknas av stickande, brännande smärta och/eller domningar i trampdynan vid belastning. Allt som orsakar kompression eller irritation i nerven kan leda till utveckling av en neurom. En av de vanligaste orsakerna till Mortons neurom är trånga eller högklackade skor som trycker ihop tårna.

Läs hela inlägget »

Upplever du smärta i fotsulan längst med yttre fotranden, ömhet i hälen och / eller stramhet i vadmusklerna? Det kan vara Plantar Fasciit, en ofta komplex och långdragen överbelastningssyndrom. Om du misstänker att du har drabbats, bör du kontakta en erfaren sjukgymnast/fysioterapeut för behandling och lämplig rehabiliteringsplan.

Läs hela inlägget »

En screening utförd av en certifierad fysioterapeut kan hjälpa dig att lokalisera obalanser och svagheter mellan olika muskelgrupper, och kan vara ett kraftfullt verktyg för att komma till rätta med kompensationsmekanismer relaterade till smärta. Är det dags för dig att boka en screening?

Läs hela inlägget »

En ny studie publicerat i år visar på att pilatesträning lindrar smärta, ökar funktion och förbättrar livskvalité i personer med kroniska ländryggsbesvär. Denna träningsmetod medför dessutom inga negativa effekter och är därför en utmärkt träningsform för personer med ryggbesvär

Läs hela inlägget »

Vissa dagar känns det helt underbart att ta sig ut i löparspåret. Andra dagar känns det bara tufft och kämpigt.  Det gör ont i kroppen. Benen känns tunga.  Man kanske kämpar på ett tag och smärtan går över. Men ibland så gör det inte det. Hur vet man om det är okej att 'bara köra på' eller om smärtan är snarare ett tecken på skada

Etiketter: träning & skada

Träning kan skada oss om det görs på fel sätt. Men korrigerar man en rörelsedysfunktion så kan man förebygga både smärta och skador långt innan det inträffar.

Det finns en anledning till varför Physiotherapy Stockholm inte använder sig av 'gamla' behandlingsmetoder såsom TENS och ultraljud -
sjukgymnastik är inte bara för rehab längre!

Etiketter: träning & hälsa

En ny studie publicerad i American Journal of Hypertension visar på att motion spelar en avgörande roll i minskningen av hjärt kärlsjukdomar samt  förebyggande, behandling och kontroll av högt blodtryck.

Läs hela inlägget »

En obalans mellan musklerna som utåtroterar och abducerar i höften och de inre lår musklerna är oftast en bidragande faktor till smärta i- och runt knäet

Läs hela inlägget »

Är du en stressad förälder? Då är dags att tagga ner på kraven. En ny studie från forskare vid Högskolan i Jönköping  och Linköpings Universitet har visat hur hög stressnivå i en familj kan påverka barnens immunförsvar.

Etiketter: stress

Mer bevis på hur fysisk aktivitet är lika viktig för hjärnan som för kroppen - 'Rätt träning lyfter din hjärna'.

Etiketter: träning & hälsa

Idrottslektionen handlar inte bara om idrott - det stimulerar hjärnan såväl som kroppen. Läs hela artikeln i dagens SvD.

Etiketter: barn och motion

Mer om barn, motion och utveckling - viktigt för både fysiskt och psykiskt välmående.

Etiketter: barn och motion

Vi vuxna är fullt medvetna om att vi bör röra på oss mera för att motverka ohälsa, smärta och sjukdom... Men hur är det med våra barn? Nya rekommendationer från The American Heart Association avseende fysiskt aktivitet och barn.

Etiketter: barn och motion

Vad är skillnaden mellan en naprapat, kiropraktor,  sjukgymnast, massör och akupunktör? Vilken skall man välja och när? Här hittar du svaren.

Läs hela inlägget »

En ny svensk studie visar att motion på måttlig nivå en timme om dagen minskar risken för att drabbas av hjärtsvikt med 46 procent, skriver Läkartidningen.

Etiketter: träning & hälsa

Snabb kontakt med fysioterapeut/sjukgymnast kan minska dina hälsenebesvär.

Etiketter: rehabilitering

Pilates, med dess betoning på precisionsrörelser, kan tyckas vara ägnat för endast  de mest vältränade. Men rörelserna är väldigt anpassbara och kan hjälpa förbättra flexibilitet, styrka, balans och medvetenhet oavsett motionsnivå. Läs hela artikeln "Pilates stretches not just for the young"