smått och gott inom träning och hälsa

Här samlas alla nyheter inom området träning och hälsa! Kolla gärna för nya tips och tricks gällande din träning, rehabilitering, smärta eller kost.

2014 > 10

En ny studie publicerat i år visar på att pilatesträning lindrar smärta, ökar funktion och förbättrar livskvalité i personer med kroniska ländryggsbesvär. Denna träningsmetod medför dessutom inga negativa effekter och är därför en utmärkt träningsform för personer med ryggbesvär

Läs hela inlägget »

Vissa dagar känns det helt underbart att ta sig ut i löparspåret. Andra dagar känns det bara tufft och kämpigt.  Det gör ont i kroppen. Benen känns tunga.  Man kanske kämpar på ett tag och smärtan går över. Men ibland så gör det inte det. Hur vet man om det är okej att 'bara köra på' eller om smärtan är snarare ett tecken på skada

Etiketter: träning & skada

Träning kan skada oss om det görs på fel sätt. Men korrigerar man en rörelsedysfunktion så kan man förebygga både smärta och skador långt innan det inträffar.

Det finns en anledning till varför Physiotherapy Stockholm inte använder sig av 'gamla' behandlingsmetoder såsom TENS och ultraljud -
sjukgymnastik är inte bara för rehab längre!

Etiketter: träning & hälsa

En ny studie publicerad i American Journal of Hypertension visar på att motion spelar en avgörande roll i minskningen av hjärt kärlsjukdomar samt  förebyggande, behandling och kontroll av högt blodtryck.

Läs hela inlägget »

En obalans mellan musklerna som utåtroterar och abducerar i höften och de inre lår musklerna är oftast en bidragande faktor till smärta i- och runt knäet